sporty_walki_1
WALCZ I ZMIEŃ SIĘ NA LEPSZE
Sporty walki odmienią twoje życie, nie bój się zacząć!

TRENUJ I ODNIEŚ SUKCES!

Sporty walki cieszą się ogromną popularnością. W obecnych czasach zostaliśmy świadkami wielkiej zmiany i narodzin zupełnie nowego sportu, jakim jest MMA. Popularyzacja tego sportu przyczyniła się do większego zainteresowania i chęci udziału w zajęciach grupowych, przez coraz to większą liczbę osób. Pierwszy trening może okazać się wielkim krokiem, w kierunku największej zmiany w życiu


Sporty walki jak sama nazwa wskazuje to usportowione systemy walki, często wywodzące się ze sztuk walki, których historia sięga czasów starożytnych. Różne style i systemy były tworzone w jednym celu, aby fizycznie pokonać przeciwnika. Nasi przodkowie angażowali się w walkach, wojnach i polowaniach, przez co chyba każda cywilizacja dorzuciła swoje 3 grosze do swoich wersji sztuk walki. Prawdopodobnie każdy, kto słyszy słowo sztuki walki lub sporty walki, od razu kojarzy to z dalekim wschodem. Nic dziwnego skoro Chiny mogą pochwalić się bogatą historią klasztoru Shaolin, czy szerzej spopularyzowanego w latach 70 przez Bruce'a Lee, Kung-Fu. Podobnie jak japońskie Karate, Judo, Jiujitsu, Kendo, Aikido czy Sumo, czy też wprowadzony w starożytnej Grecji na igrzyskach olimpijskich Pankration, najbliższy stylowo do obecnie bardzo popularnego MMA (Mixed Martial Arts - czyli mieszane sztuki walki). Obecnie style kategoryzuje się według płaszczyzn, na których rozgrywa się walka. I tak oto mamy style uderzane, takie jak:

  • Boks
  • Karate
  • Kick-boxing
  • Muay Thai
  • Tae Kwon Do

Style chwytane/parterowe:

  • Brazylijskie Jiu Jitsu
  • Zapasy
  • Sambo
  • Judo

Style z użyciem broni białej:

  • Iaido
  • Kali(Eskrima)
  • Kendo

Czy też hybrydy między innymi takie jak wspomniane MMA, które stylu samego w sobie nie stanowią, a jedynie bardzo złożoną mieszaninę stylów, ciągle rozwijaną i w dalszym ciągu stosunkowo młodą.


Stres i pewność siebie


Trenując sporty walki dla samoobrony, czy jako nowe hobby, zdasz sobie sprawę, że staje się to czymś więcej — jest to sposób na życie, który zmieni cię fizycznie, psychicznie, duchowo i emocjonalnie. Jedną bardziej wyróżniających się zmian jest twoja pewność siebie. Na początku możesz odczuwać onieśmielenie przez liczbę, czy też rodzaj technik, których musisz się nauczyć, a także siłą i umiejętnościami bardziej doświadczonych kolegów i koleżanek z klubu. Jednak im więcej i dłużej ćwiczysz, tym bardziej upewniasz się, że jesteś w stanie dorównać reszcie. Sam fakt, że jesteś w stanie to zrobić, utwierdza cię, że możesz sporo osiągnąć, o ile przykładasz się do treningów. Uzmysłowisz sobie, że narzucone na siebie limitacje, są tylko niepotrzebnie wykreowanym problemem.

Twój wygląd zmieni się na lepsze, tym bardziej że podczas szlifowania technik i sparingów będziesz palić niezliczone ilości kalorii.

Nauczysz się działać pod presją, czy to podczas pierwszych cięższych sparingów, czy w końcu na zawodach, w których zdecydujesz się wziąć udział. Każdy, kto zaliczył start, jest świadomy niesamowitej presji, jaka z tym się wiąże. Fakt, że rywalizujesz, pokazuje jak bardzo wierzysz w siebie i swoje umiejętności, a także potwierdza, że godzisz się na wynik. Niezależnie od wygranej czy przegranej, zawsze wyciągniesz z tego doświadczenia cenną lekcję.


Dyscyplina


Słowo, które często jest źle kojarzone z prowadzeniem bardzo ograniczonego stylu życia lub zbytnią surowością do samego siebie. Nic bardziej mylnego. Być może lepszym zamiennikiem słów dyscyplina czy samodyscyplina byłoby samokontrola. Zdecydowanie lepiej oddaje to, że posiadasz wewnętrzną siłę, dzięki której kontrolujesz swoje działania oraz reakcje. Samokontrola pozwala ci podążać za własnymi decyzjami bez utraty motywacji, chroni przed wracaniem do złych nawyków, przestajesz odkładać sprawy na później i co najważniejsze, jesteś wytrwalszy w trudnych chwilach.

sporty_walki_3

Niekończąca się podróż w postaci ciągłego rozwoju przychodzi razem z treningiem i samodyscypliną, której nikt nie jest w stanie ci narzucić. Wraz z upływem czasu na sali treningowej, stajesz się lepszym człowiekiem, co tylko utrwali silną motywację.

Poniżej kilka innych przykładów, które samodyscyplina zmienia na lepsze:

  • nie działasz zbyt pochopnie i impulsywnie
  • zwiększa się twoja cierpliwość
  • przezwyciężasz lenistwo
  • masz więcej sił do pracy, szczególnie gdy pierwsza ekscytacja nowym zadaniem opada
  • przestrzegasz rutyny treningowej i diety
  • mniej czasu marnujesz na rzeczy nieistotne
  • walczysz z nałogami
  • łatwiej radzisz sobie z zadaniami w szkole czy pracy
  • praca nad sobą jest łatwiejsza


Pokora


Pokora to klucz do uczenia się i rozwijania umiejętności. Trening od poziomu osoby początkującej, aż po zaawansowany jest tym trudniejszy, im dalej się zachodzi. Słuchanie trenerów i uczenie się od lepszych od siebie daje możliwość dalszego doskonalenia się. Bardzo łatwo można się złapać w pułapkę przesadnej wiary w samego siebie. Bycie pokornym pozwala pozostać podatnym na krytykę i sprostowanie od osób z większym doświadczeniem. Jest to niedoceniany atut zapewniający balans w zarządzaniu naszymi sukcesami i porażkami. Zawsze znajdzie się ktoś, kto sprawdzi twoje umiejętności, warto potraktować to jako okazję to poprawienia swojej techniki, oraz zweryfikowania własnych słabości. Ciągłe utrwalanie swoich najmocniejszych stron, nie przyłoży się do naszego rozwoju, tak samo jak zrozumienie i poprawa stron słabszych.

Rozwój fizyczny


Na dobrą kondycję i formę składa się kilka czynników: siła, szybkość, wytrzymałość, balans, dobrze rozciągnięte ciało. Style chwytane będą wymagały sporej siły, jak i wyczucia równowagi oraz wytrzymałości siłowej. Przy uderzaniu sprawdzi się szybkość i moc uderzeń. Sporty walki poprawią wszystkie te atrybuty poprzez ogólny rozwój całego ciała. Regularny trening poprawi pracę układu sercowo-naczyniowego, a poprzez aktywne przyswajanie wiedzy i zabawę w dobrej atmosferze ciało zrzuci zbędne kilogramy. Angażowanie dużych i małych grup mięśniowych zbuduje wytrzymałość dającą siłę do jeszcze większego wysiłku.

sporty_walki_4

Pokonasz swoje ograniczenia. Po przyjściu na sekcję 10 pompek było wyzwaniem? Co powiesz na 100 powtórzeń po pół roku treningów? Naprostujesz braki gimnastyczne, bieganie stanie się przyjemniejsze, a przy odrobinie cierpliwości i dyscypliny, będziesz w stanie przewalczyć imponującą ilość czasu.


Charakter


Każda lekcja wyciągnięta z treningu jest przydatna poza salą, pomijając korzyści fizycznej strony, na lepsze zmienia się znacznie więcej. Wytrwałość przyda się we własnych przedsięwzięciach, a odporność na nieuniknione niepowodzenia, okaże się kluczowa do sukcesów w życiu prywatnym czy zawodowym. Nikt nie zaczyna od idealnej formy i doskonałej techniki, to wytrwałość i determinacja pozwalają osiągać lepsze rezultaty. Dołóżmy do tego cierpliwość, która jest zawsze pomocna. Nie inaczej jest z szacunkiem, do siebie i do innych.

sporty_walki_5

Zachęcam każdego, kto chciałby spróbować, a mimo to ma jeszcze jakieś obawy. Wyżej wymienione cechy są niezbędne do odniesienia sukcesów w każdej sztuce czy sporcie walki, a korzyści płynące z treningów sięgają znacznie dalej. Możliwość zastosowania takiego samego podejścia w innych sferach życia jest nieoceniona. Stres w szkole czy w pracy nie będzie stanowić problemu. Przygotowanie do wykonania zadania będzie stało na najwyższym poziomie. Determinacja i zaangażowanie w pracę czy naukę wzbudzi szacunek wśród koleżanek i kolegów z najbliższego środowiska.


Warto zacząć w każdym wieku, zachęcić dzieci by zyskały dodatkowy autorytet, oraz dobre wzorce. Młodzież, by nadać kierunek w ich życiu, a dorośli, jeżeli tylko jest na to okazja!